woensdag 11 november 2009

New York City


De hernieuwde kennismaking met NYC was geweldig. In 1982 zette ik daar mijn eersye stap op het Noord-Amerikaanse continent en liep dagen achtereen met mijn hoofd schuin achterover in ontzag van de wolkenkrabbers. Nu kijk ik meer naar de mensen om me heen. Ik bezoek Ellis Island, de plek waar veel immigranten probeerden het 'beloofde land' binnen te komen. Een bijzondere plek, waar het gevoel van hoop nog rondwaard. Zeker met het uitzicht op de imposante skyline van de stad.

Een dag later word ik rondgeleid door het Lower East Side Tenement Museum in Orchard Street. De Lower Eastside was de wijk waar veel immigranten terechtkwamen. In 1860 de dichtsbevolkte wijk van heel Amerika. In de zogenaamde tenements woonden 20 gezinnen in kleine woningen met gemeenschappelijk sanitair. Nou, sanitair? Drie schijthuisjes in de achtertuin. Veel kinderen stierven en het leven was zwaar, maar door de generaties kwam verbetering.

In de metro zie je hoe Nieuw Amsterdam geworden is. Een veelkleurige en veelsoortige mengeling van mensen. Allemaal Amerikanen, maar allemaal met hun eigen achtergronden. In ons Oud Amsterdam doen we wel eens moeilijk over veelkleurig en veelsoortig, maar hier is het de normale manier van leven en laten leven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten