woensdag 16 juni 2010

Pakketje uit Italië

Als ik thuiskom ligt er een briefje op de mat. De TNT-bezorger - heet die eigenlijk nog wel postbode - heeft mij niet thuis aangetroffen. Alsof het om een politieonderzoek gaat. Als dank mag ik een pakketje ophalen bij de boekhandel. Want ja, ook mijn woonplaats heeft haar postkantoor ingeleverd. Op het briefje lees ik dat het pakketje uit Italië afkomstig is. Dat is toch vreemd, want wie zou mij vanuit Italië iets sturen?
De volgende dag rij ik langs bij de boekhandel dat gevestigd is in het allereerste overdekte winkelcentrum van Nederland. Ja, dat is een feit dat slechts weinig mensen weten. Ik overhandig mijn briefje en mijn paspoort. Even later komt uit het magazijn mijn pakketje tevoorschijn. Het heeft overigens weinig weg van een pakketje. Het is meer een brief. Snel probeer ik te schakelen. Is het wellicht mijn toegangsbewijs voor het concert van Seal dat ik deze zomer in Lucca ga bezoeken?
Ik loop weer terug naar de auto op de parkeerplaats en maak, als ik in de auto zit, de brief open. De eerste regel die ik lees is: 'Fine notification of the road traffic code'. Snel scan ik de brief en onderaan staat 170.60 euro. Dit blijkt helemaal geen 'fijne notificatie' te zijn, maar een boete! Het blijkt dat ik op 23 juli 2009 te hard heb gereden. Op de SS 197 bij kilometerpaaltje 41. Waar? Ja, precies! De SS 197 bij de Comune di Las Plassas. Nu wist ik ook niet meer waar dat lag, maar Google Earth wees mij de weg. Het ligt midden in Sardinië, vlak bij Su Nuraxi, een nuraghisch fort uit 1500 voor Christus. Het is maar dat je het weet.

Langzaam komen de herinneringen terug. Het was warm die dag, heel erg warm. Het kwik steeg tot boven de 40 graden Celsius. Met open dak rijden was geen optie, tenzij je van barbecueën houdt. Ik passeer het bewuste kilometerpaaltje om één minuut voor vieren. Mijn snelheid bedraagt 66 kilometer per uur, althans dat vertelt de Traffipot III SR, matr. n. 593-100/60309, omologaz. M.LL.PP. n. 4130 del 24-12-2004 mij. En dat is nou precies 16 kilometer te hard, hetgeen betekent dat ik het eerder genoemde bedrag van 170 euro en 60 cent mag overmaken. Doe ik dat niet op tijd, dan wordt de boete 327,60 euro. En dan te bedenken dat deze politieman, die Sergi Vincenzo blijkt te heten, er meer dan negen maanden over heeft gedaan om deze bekeuring als pakketje naar Nederland te sturen.
Overigens zie ik op Google Earth dat Las Plassas niet alleen de trotse eigenaar is van een heuse Traffipot, maar ook het wonderschone Sardegna in Miniatura op haar grondgebied heeft.

Dit dorp met 275 inwoners (dank aan Wikipedia) huisvest het Madurodam van Sardinië. Geen wonder dat ik er hard langs reed. Geen wonder ook dat ik Sergi Vincenzo zijn hoogtepunt van 2009 heb bezorgd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten