zondag 14 maart 2010

De treurnis van Sicilië

Zojuist de DVD van La Siciliana Ribelle gekeken, een van de vele films over de maffia. Sinds mijn vakantie op dit prachtige eiland ben ik gefascineerd door het mysterieuze verhaal dat de mensen daar teistert. Ondertussen heb ik boeken gelezen en vele films gezien en steeds weer blijkt de grote machteloosheid van individuele mensen ten opzichte van een ouder, traditoneler systeem. De films over Toto Riini, het boek over Provenzano, het fantastische boek van Peter Robb 'Middernacht op Sicilië'; allen geven blijk van een bijzondere waarheid: dat vriendschap - la familia - meer waarde heeft dan elke andere waarheid. De film La Siciliana Ribelle geeft ook dat beeld, een schrijnend contrast tussen twee waarheden, die van de liefde voor je familie en van de liefde voor de familie. Een mooie, soms wat melodramatische, film over een jonge vrouw die de moord op haar vader en haar broer wil wreken en zo achter de waarheid van haar vader en haar broer komt.
Een paar jaar geleden reed ik mijn Fiat het dorp Corleone binnen en parkeerde mijn auto op het centrale plein. Het naambordje van het plein was verbijsterend: Piazza Falcone e Borsellino. Genoemd naar de twee beroemde anti-Maffia rechters. Op een bankje zaten vier oudere mannen in zwarte kledij. Onwillekeurig dacht ik dat zij vier 'soldaten' waren. Ik liep door smalle straten van dit bergdorp. Mijn voetstappen bleken een schijnbaar teken om tien meter voor mij de gordijnen te doen sluiten en de conversaties in de omringende huizen te doen verstommen. Is het verbeelding? Of is het waar? Op dat moment woonde de grootste Maffiabaas Bernarde Provenzano op nog geen tien kilometer van waar mijn voetstappen gingen.
Vorig jaar werd in mijn eigen woonplaats Diemen een belangrijke baas van de 'Ndrangheta gearresteerd, de maffia van de provincie Calabrië. Hij woonde in een gewone eengezinswoning in Diemen-Zuid. Het verhaal van de Mafiia, de Cosa Nostra, de 'Ndrangheta, de Gomorra is overal! Niet alleen op Sicilië, niet alleen in Italië, maar ook op een paar kilometer afstand, gewoon in mijn geboortedorp Diemen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten