dinsdag 9 maart 2010

Muziek en vrienden (7)

6. The Fouryo’s – Devoted to you

Nergens komt vriendschap en muziek zo dicht bij elkaar als bij The Fouryo’s. Dat lijkt raar, maar is het niet. Nooit van The Fouryo’s gehoord? Dat is niet helemaal onlogisch, want deze groep heeft slechts muziek gemaakt in de periode van 1957 tot 1963. Waarom dan in deze lijst? Omdat het de enige groep is waarvan ik een van de zangers persoonlijk ken. Omdat de groep voortkomt uit de familie van een van mijn vrienden. Omdat ik ze ‘live’ heb zien optreden. Omdat de muziek iets onschuldigs uitstraalt. Omdat ze Amsterdams zijn.
The Fouryo’s bestonden uit twee zangers en twee zangeressen, vandaar ook de naam. De mannen zijn keurig gekapt, strak in het pak en met vlinderdasjes. De dames hebben fraaie pettycoats aan. De liedjes die ze zingen zijn over het algemeen mierzoet en bijna allemaal covers van Amerikaanse hits. Titels uit die jaren zijn “Zeg niet nee”, “Zeven leuke meisjes”, “Doe niet zo saai”, “Dans nog eenmaal met mij” en “Waarom loop je mij op straat voorbij”. Ondenkbare titels in 2006, maar blijkbaar prima verkopend eind jaren vijftig. Ik heb hier gekozen voor “Devoted to you”, een van de weinige nummers die de Fouryo’s in de oorspronkelijke Engelstalige versie zingen. Het nummer is prachtig in z’n eenvoud. De drums klinken als kartonnen trommels, de gitaarrifjes zijn zo spaarzaam dat ze opvallen. De zang is nog met een dictie die onnatuurlijk aandoet. Toch ontroert het me. Ik hoorde het nummer namelijk voor het eerst op de bruiloft van René en Marjon in de Wintertuin in het Miranda Palviljoen. Het was een bijzondere dag voor mij. Ik kende deze vriendengroep eigenlijk nog maar heel kort. Toch werd ik voor de hele dag uitgenodigd, van de koffie ’s ochtends vroeg in de Zocherstraat tot ’s avonds laat in de Wintertuin. Dat het een bijzondere dag was voor onze vriendengroep blijkt wel uit de foto die “The Ultimate Collection” siert, de unieke CD-collectie die vijfentwintig jaar vriendschap viert. De foto werd op die dag genomen. Die dag ook speelde ik voor het eerst “Streets of London” voor Marjon, heftig zwetend van de zenuwen. Tijdens het feest voerden velen hun sketches op, maar voor mij was het hoogtepunt het spontane optreden van The Fouryo’s. Tussen honderd mensen brachten zij a capella “Devoted to you”. Ik kreeg kippenvel. Niet vanwege het lied, maar wel wat het lied betekende voor de mensen om mij heen. Zachtjes werd het door de familie meegezongen. Dit is wat muziek voor mij echt betekent. Dat je samen bij elkaar hoort en dat je elke keer dat je dat nummer hoort dat weer weet. Daarom ook richting mijn vrienden: I am devoted to you.

Helaas bestaat er geen YouTube van dit nummer door The Fouryo's. Daarom maar het origineel van The Everly Brothers.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten